Wednesday, September 30, 2009

Reflektion 2 blogginlägg 2

I slutet av del två skriver Carlgren och Marton om hur en lärare ska få klssen att ligga på samma nivå när man har klassundervisning så att inte glappet mellan barnen blir så stort. De skriver att lärarna ger barnen så kallade beting så att dom har uppgifter att göra på lektionerna, och är man inte färdig då får man ta hem och göra färdigt sina uppgifter.

För att minska glappet mellan eleverna behövs mer extra hjälp till eleverna under lektionen med hjälp av till exempel en elevassistent. Då kan eleverna som har det lite svårare att hänga med på lektionerna få en chans att komma i kapp.

Reflektion 2 blogginlägg 1


I en artikel i Göteborgsposten den 9 april 1998 sa Jan Björklund som var folkpartiets vice ordförande att han tycker att eleverna ska ha mera läxor i skolan.

Längre ner på sidan skriver Carlgren och Marton " Att ge läxor är ett pedagogiskt arrangemang , ett möjligt metodiskt inslag i skolarbetet. Det torde vara synnerligen lätt att inse att " mer läxor" inte med nödvändighet är en fördel."
Jag håller med, bara för att man får mer läxor betyder det inte att man lär sig mer. Då tycker jag att det är mycket bättre att få mindre läxor men att eleverna lägger ner energi på dem och verkligen lär sig något. I stället för att få massa läxor och stressa sig igenom dem och bara göra dem halvdant.

Tuesday, September 29, 2009