Wednesday, October 21, 2009

Inlägg 2

På sidan 206 i Carlgren& Marton skriver dem om att det har varit tal om att låta de barnen som har lätt för sig i skolan gå i en egen klass. Detta tycker jag verkar helt fel då skulle ju den andra klassen med de barnen som tar lite längre tid på sig att lära sig, bli någon storts särklass? Man ska väl inte göra glappet större än vad det redan är mellan vissa elever. Jag tycker jag verkar vara en riktigt dålig idè som bara gynnar de barnen som redan är duktiga i skolan.

Dömma eller inte dömma...?

Nu har jag läst i Carlgren& Marton och hittade på sidan 196 en intressant sak. Att man inte bara vill dela in växter i olika kategorier och klassificera dem utan att man också gör detta med människor.
När man möter en ny människa så har du drygt 30 sekuder på dig eller liknande innan den andra dömmer dig och placerar in dig i ett fack. Som kanske rolig, elak, smart eller tråkig. Detta är något jag hört eller läst för länge sen så jag vet inte exakt hur det var, men det var inte lång tid man hade på sig för att ge ett gott första intryck.
Visst är det lätt att dömma någon utefter första anblicken men allt som oftast får man tänka om.